banovecko

ZDRUŽENIE OBCÍ BÁNOVECKO

Cezhraničná spolupráca slovenského a českého mikroregiónu v projekte „SPOZNAJ A CESTUJ“

Mikroregión Bánovecko bol založený v roku 2003 na ustanovujúcom sneme ako záujmové združenie "Združenie obcí Bánovecko". Základnou myšlienkou pre vznik mikroregiónu bol rozvoj spoločenského, kultúrneho, ekonomického a hospodárskeho života.
Zakladajúcimi obcami boli: Bánovce nad Bebravou, Brezolupy, Dubnička, Dvorec, Horné Naštice, Ľutov, Miezgovce, Prusy. V súčasnosti má mikroregión 15 členov. Cieľom združenia je iniciovanie a podpora rozvojových projektov a ich realizácia na území mikroregiónu Bánovecko, teda v katastroch obcí Bánovce nad Bebravou, Brezolupy, Dubnička, Dvorec, Horné Naštice, Ľutov, Miezgovce, Veľké Chlievany, Prusy, Pravotice, Dolné Naštice, Otrhánky, Haláčovce, Podlužany a Ruskovce, ktoré sú členmi združenia.

Čítať ďalej...

Tip na výlet - Horňáckom

Lučina – Malá Vrbka – Hrubá Vrbka – Kuželov – Velká nad Veličkou

Poloha: Bílé Karpaty – západná časť (Žalostinská vrchovina).

Východiskový bod: Lučina, zastávka ČSAD, parkovisko.

Cieľový bod: Velká nad Veličkou, stanica ČD, zastávka ČSAD, parkovisko.

Časový rozvrh: Lučina – Kněždubský háj ½ hod. – Pod Výzkumem ½ hod. – Malá Vrbka ½ hod. – Hrubá Vrbka ½ hod. – Kuželov ¼ hod. – Kuželovský mlyn ¼ hod. – Velká nad Veličkou 1 hod.

Spolu: 3 ½ hod.

Prevýšenie: 200 m.

Náročnosť: Nenáročná takmer poldenná túra s ľahkou orientáciou. Vedie po lesných a poľných cestách a po verejných cestných komunikáciách. Oboznamuje s malebným kopcovitým krajom lúk a zmiešaných lesov nazývaným Horňácko, ktorý sa rozprestiera okolo Velkej nad Veličkou. Trasa sčasti vedie aj po náučnom chodníku Šumárnická, ktorý sa začína v Strážnici a končí sa vo Velkej nad Veličkou. Súčasťou túry je prehliadka veterného mlyna v Kuželove.

Základná trasa: Začneme v rekreačnej oblasti pri vodnej nádrži Lučina (298 m), ktorá návštevníkom poskytuje viaceré možnosti občerstvenia, ubytovania a v lete výborné podmienky na kúpanie v areáli prírodného kúpaliska. Trasa sa začína pri vodnej nádrži a smeruje po asfaltovej ceste k jej juhovýchodnému okraju. Žlté a zelené turistické značky nás povedú po betónovej ceste severovýchodným smerom. Onedlho zelená značka odbočuje doprava a my v miernom stúpaní sledujeme už len žlté značky. Na najbližšom rázcestí odbočíme doľava. V prípade dostatku času môžeme zísť k malebnému rybníku Kejda, kde sa nachádza informačný panel č. 10 náučného chodníka Šumárnická zameraný na problematiku vody v krajine. Po krátkej odbočke vystúpime po asfaltovej ceste k smerovníku Kněždubský háj (355 m), kde sa k žltej značke zľava pripája červeno značkovaná turistická Cesta Marie Kudeříkové (0516). Trasu pomenovali podľa protifašistickej bojovníčky, ktorú v roku 1943 popravili nacisti. Vedie od jej rodného domu v obci Vnorovy a cez Strážnicu, Šumárnik a Kobylu pokračuje k železničnej stanici vo Vrbovciach. Trasa kopíruje cestu, po ktorej Marie Kudeříková počas druhej svetovej vojny sprevádzala utečencov unikajúcich pred fašistickým terorom na Slovensko. Marii pomáhal otec, ktorý slúžil na železničnej stanici vo Vrbovciach. Z lokality Kněždubský háj pokračujeme červeno značkovanou lesnou cestou, ktorá je zároveň náučným chodníkom, východným smerom, až prídeme na lúky s prekrásnym výhľadom na panorámu Bielych Karpát a Žalostinskej vrchoviny. Nádherný je najmä pohľad na národnú prírodnú rezerváciu Čertoryje s rozlohou 337 ha. Tento rozsiahly komplex lúk s ojedinelo stojacimi stromami a výskytom vzácnych teplomilných rastlín a živočíchov patrí k najcennejším územiam Bílých Karpát. Pokračujeme v miernom stúpaní popri lese, až prídeme k smerovníku Pod Výzkumem (436 m). Tu opustíme červeno značkovanú trasu a asi o 100 m pod smerovníkom odbočíme doľava. Spevnenou cestou náučného chodníka Šumárnická zídeme do Malej Vrbky (239 m). Z obce náučný chodník pokračuje po asfaltovej ceste do Hrubej Vrbky (250 m), kde sa zachovalo viacero objektov ľudovej architektúry. Narodil sa tu pravoslávny biskup Gorazd, ktorého popravili nacisti za ukrývanie atentátnikov na R. Heydricha. Jeho rodný dom je kultúrnou pamiatkou. Z obce pokračujeme po asfaltovej ceste do susedného Kuželova (300 m). Mierne vystúpime obcou, až prídeme k mimoriadne pôsobivej technickej pamiatke Kuželovský mlyn (380 m). Veterný mlyn holandského typu, ktorý sa nazýva aj Kuželovský větrák, postavili v roku 1842. Fungoval do roku 1940. Je v správe Technického múzea v Brne a jeho prehliadka trvá asi 1 hod. Pokračujeme po zeleno značkovanom turistickom (4546) a zároveň náučnom chodníku v stúpaní severovýchodným smerom po zelenej značke. Onedlho vojdeme do lesa a po jeho pravom okraji prídeme na Léšť (419 m).Neskôr chodník už len klesá lesom a asi po 2 km vychádza na lúku. Po jej okraji a neskôr po poľnej ceste zídeme k železničnej stanici Velká nad Veličkou (335 m), kde sa končí náučný chodník Šumárnická. Do centra obce – strediska slováckeho Horňácka, prídeme asi o ¼ hod.