banovecko

ZDRUŽENIE OBCÍ BÁNOVECKO

Cezhraničná spolupráca slovenského a českého mikroregiónu v projekte „SPOZNAJ A CESTUJ“

Mikroregión Bánovecko bol založený v roku 2003 na ustanovujúcom sneme ako záujmové združenie "Združenie obcí Bánovecko". Základnou myšlienkou pre vznik mikroregiónu bol rozvoj spoločenského, kultúrneho, ekonomického a hospodárskeho života.
Zakladajúcimi obcami boli: Bánovce nad Bebravou, Brezolupy, Dubnička, Dvorec, Horné Naštice, Ľutov, Miezgovce, Prusy. V súčasnosti má mikroregión 15 členov. Cieľom združenia je iniciovanie a podpora rozvojových projektov a ich realizácia na území mikroregiónu Bánovecko, teda v katastroch obcí Bánovce nad Bebravou, Brezolupy, Dubnička, Dvorec, Horné Naštice, Ľutov, Miezgovce, Veľké Chlievany, Prusy, Pravotice, Dolné Naštice, Otrhánky, Haláčovce, Podlužany a Ruskovce, ktoré sú členmi združenia.

Čítať ďalej...

Tip na výlet - Doľnáckom

Strážnice – Tvarožná Lhota – Radějov – Lučina

Poloha: Dolnomoravský úval – centrálna časť, Bílé Karpaty – západná časť (Žalostinská vrchovina)

Východiskový bod: Strážnice, stanica ČD, zastávka ČSAD, parkovisko.

Cieľový bod: Lučina, zastávka ČSAD, parkovisko.

Časový rozvrh: Strážnice – Tvarožná Lhota 1 hod. – Travičná ½ hod. – Radějov ¼ hod. – Lučina 1 ¼ hod.

Spolu: 3 hod.

Prevýšenie: 199 m.

Náročnosť: Nenáročná ani nie poldenná túra s ľahkou orientáciou. Vedie po lesných a poľných cestách, niektoré úseky vedú aj po verejných cestných komunikáciách. Túra prechádza malebným krajom vinohradov a sadov nazývaným Dolňácko. Prvá časť trasy je známa aj ako Cesta Marie Kudeříkové. Súčasťou túry je výstup na rozhľadňu stojacu na vrchole Travičnej.

Základná trasa: Začneme podobne ako pri trase č. 4 v meste Strážnice (180 m) pred radnicou na Náměstí Svobody. Sledujeme červené značky (0516), ktoré nás povedú k Veselskej bráne na juhovýchodnom okraji Strážnice. Za Veselskou bránou prejdeme cez železničný prejazd, odbočíme doprava a hneď doľava na ulicu U Cihelny a pokračujeme červeno značkovanou trasou von z mesta. Prejdeme okolo závodu Prefa a neskôr popri skládke. Tu sa končí spevnená cesta a ďalej nás čaká len chôdza po poľnej ceste vedúcej juhovýchodným smerom. Pred nami sa objaví masív Žalostinskej vrchoviny. Asi po 1 km od skládky klesneme do Tvarožnej Lhoty (207 m). Po pravej strane vpredu uvidíme rozhľadňu na vrchole Travičnej, najbližší cieľ výletu. Na okraji obce sa k červenej značke pripájajú zelenobiele značky náučného chodníka Šumárnická, ktorý sa začína v Strážnici a končí sa vo Velkej nad Veličkou. Zídeme k hlavnej ceste, na ktorej odbočíme vpravo. Onedlho prejdeme okolo informačného panelu č. 6, ktorý informuje o histórii a kultúre Tvarožnej Lhoty. Pokračujeme v stúpaní obcou popri asfaltovej ceste. Na konci dediny odbočíme doprava na červeno značkovanú nespevnenú cestu, ktorá vedie v neustálom stúpaní polootvorenou, neskôr lesnou krajinou na vrch Travičná (379 m) s rozhľadňou. V jej átriu zriadili malé múzeum s expozíciou Bílé Karpaty, ktorá ponúka informácie o prírode, histórii a súčasnosti okolitého územia. Pohľad z rozhľadne, na ktorú sa dostaneme po zdolaní takmer 250 schodov, je nádherný. Z vrcholu Travičnej nás čaká už len klesanie lesom po žltých turistických značkách na okraj obce Radějov (236 m). Žlté značky nás privedú k hlavnej ceste, pred ktorou odbočíme doľava na modro značkovaný lesný chodník. Pôjdeme pohodlne po vrstevnicovom chodníku, ktorý vedie takmer paralelne s asfaltovou cestou smerujúcou do cieľa trasy. Asi po 3 km chôdze v lese vyjdeme na asfaltovú cestu a po jej okraji sa vydáme severovýchodným smerom. Cesta vedie proti prúdu potoka Radějovka, ktorý pramení pod masívom Kobyly v Bielych Karpatoch. Onedlho minieme rekreačné zariadenie Čertúv mlýn a okolo autokempingu prídeme k vodnej nádrži Lučina (298 m), nachádzajúcej sa v peknom prostredí pod lesmi južných svahov Šumárnika (398 m). Výlet možno ukončiť kúpaním vo vodnej nádrži a občerstvením v niektorom z viacerých reštauračných zariadení.

Varianty: Z vrcholu Travičnej možno pokračovať aj po červeno značkovanej Ceste Marie Kudeříkové, ktorá klesá po poľnej ceste východným smerom, križuje asfaltovú cestu a vystupuje na Šumárnik. Z tohto miesta možno zísť po trase náučného chodníka Šumárnická do obce Kněždub, rodiska bratov Úprkovcov (maliar Joža a sochár Franta), ktorí svojou prácou preslávili folklór Slovácka. Pochovali ich na miestnom cintoríne, ktorý sa preto nazýva „slovácky Slavín“. Tu možno túru ukončiť a vrátiť sa autobusom do Strážnice. Takto zvolená trasa bude trvať asi 3 hod.